Saturday, November 25, 2017

Dübörög az Ázsia Expressz - ki lesz a nyertes?

Szerintem az Ambrus-Berki vagy a Megyeri Csilláék párosa közül valamelyik, de meg fogom kérdezni a Tarot-t is mindjárt.

2007 óta nincs TV-m, de bevallom, hogy az Ázsia Expressz adásai időről időre a monitor elé húznak. Időnként tátott szájjal csodálkozom rá, hogy mik vannak a világban, máskor elborzadok - mint például a főtt kacsaembrió esetén, amikor is rájöttem, hogy tulajdonképpen mi is ugyanazt a tojást főzzük meg, igaz, általában csirkéből, csak akkor, amikor még nem fejlődik embrióvá -, és persze közben próbálok rájönni a 'trükkökre', mert nem gondolom, hogy ilyen műsort úgy készítenének ennyi pénzből, hogy nem biztosak abban, hogy kasszasiker lesz - ezt tulajdonképpen még meg is értem. 

Lehet, hogy maguk a műsor készítői sem tagadnák, hogy nagyjából - nem 100%-ban, de nagyjából - az egész le van játszva előre - persze nem lehet például előre kalkulálni sérülésekkel és balesetekkel (például amikor Cseke Katinka kis híján levágta az ujját egy bárddal, vagy amikor Németh Lajos száját csúnyán meglőtték festékpatronnal), bár ki tudja, lehet, hogy Cseke Katinka - végül is, ő színésznő - valójában csak eljátszotta a sérülést, mert ahhoz képest, hogy azt kiáltotta, levágta az ujját, azért annyira mégsem volt nagy a baj, és lehet, hogy a forgatókönyvbe jobban beleillik, hogy Zitának a karja sérült, Katinkának meg az ujja (elnézést kérek, ha valóban baleset érte Katinkát, nem rosszhiszemű feltételezésnek szántam, amit írtam, csak próbálom megfejteni az Ázsia Express működését).

Hasonlóan érdekes volt, ahogyan a tizenharmadik adásban rájuk szakadt az egyik gerenda a tetőről, amikor az őket befogadó családnál vacsiztak - egyértelműen megijedni látszik Katinka a felvételen, Zita pedig zen-nyugalommal megállapítja, hogy a fa beleesett a kajájába, amit Zitából kinézek, mert tényleg csodálatra méltóan nyugodt mindig, míg a többiek ordibálnak és káromkodnak gyakorlatilag az egész műsör alatt, Berki Krisztiánt és Ambrus Attilát leszámítva.

Azzal például biztosan lehet számolni, hogy GPS-koordináták alapján nyilván mindig tudvalevő, melyik csapat hol jár éppen, és így legalább annak nincsenek kitéve, hogy a vadon közepén kelljen sátrat verniük éjjel, akár épp zuhogó esőben - mert az operatőrök komoly felszereléssel dolgoznak, és a kamerák nem merülhetnek le, nyilván. És minden csapattal megy egy külön kisbusz is a forgatás miatt, ill. gondolom, arra az esetre, ha valakit például akut kórházba kellene szállítani, mert például felökleli egy vízibivaly.  

Amikor szállást kérnek éjszakára a versenyzők, akkor úgy mondják, ketten kérnek szállást - de egy ideig velük van a kameraman is, és a reggeli készülődéseknél is vannak már kamerafelvételek, de ez nem derült ki az eddigi műsorokból, hogy a kameramanok is ott szállnak-e meg, ahol a versenyzők, vagy nekik előre biztosított szállásuk van - feltételezem, hogy az utóbbi, vagy pedig ők az autóban alszanak, és így csak két főnek kérnek szállást a versenyzők. Ugyanakkor stoppoláskor hárman szállnak be az autókba, mert mindenkivel megy egy kameraman is. 

Elgondolkoztam azon is, hogyha nálunk itt, Magyarországon csak úgy, estefelé bezörgetnének valahová 'idegenek', hogy szállást kérnek, vajon hány család mondana erre kapásból igent. Talán a kameraman jelenléte oldaná a kételyeket, de a mai világban azért nincs arra garancia, hogy valami - valaki - tényleg az, aminek látszik (Ambrus Attila például intelligensen játszik, tiszteli a helyi lakosokat, mégsem vagyok biztos benne, hogyha a vietnami család tudná, hogy épp Magyarország leghírhedtebb ex-bankrablójának ad szállást, aki fő műsoridőben beszél arról, hogy lélektanilag miért fontos, hogy bankrablás közben valóban csőre legyen töltve a pisztoly, akkor is simán igent mondanának-e - hacsak nem arról van szó, hogy valójában tudják, de azt is tudják, hogy egy TV-show-ról van szó, és Ambrus Attila pedig egyébként senkire sem jelent veszélyt). 

Érdekes a párosok összetétele is - egyértelműen tudatos csoportosítást látok benne, amiben nyilván több szempontot vettek figyelembe a műsor készítői, szintén érthető módon. Például az Ambrus-Berki páros szerintem a legnépszerűbbek egyike, ha nem a legnépszerűbbek. Berki Krisztián vitathatatlanul viszi a pálmát, és bár az arczsugorító tea neki dukálna a legjobban, igazság szerint szórakoztatónak találom, ahogyan elnevezte a versenyben segédkező vietnami embereket (eddig volt Mimi, a zenész, Lajos, akinél szállást kaptak, és Ica néni, aki a népviseletes játékban segített a versenyzőknek), de nagy arc volt a vietnamiak fesztiválján is, amikor a mikrofonba beszélt magyarul, vagy amikor leszállt az egyik buszról, és megjegyezte talán a sofőrnek, hogy: 'Nagyon szerencsés vagy, hogy velem találkozhattál.' El kell ismerni, hogy a vietnami gyerekek valósággal csüngtek rajta, márpedig a gyerekek érzik, hogy melyik felnőttnek jó a lelke (nem Berki Krisztiánt akarom fényezni, és lehet, hogy az egész csak a show kedvéért van, de valahogyan mégsem unszimpatikus, bár nagyon arcátlan is tud lenni). 

A számomra legszimpatikusabb, legőszintébb párosok kiestek - sem a Kárpáti családban, sem Németh Lajosban és Gaál Noémiben nem éreztem semmiféle megjátszást, bár épp az imént láttam Kárpáti Rebeka videóját arról, hogy semmi sem volt megszervezve - igen, velük kapcsolatban éppen azt éreztem, hogy ők és Németh Lajosék valóban úgy játszottak, hogy a játék legelső szakaszában még spontán alakult a verseny menete, egészen addig a hajszáig, amelyikben Németh Lajos és Gaál Noémi esett ki. Nem akarok összeesküvés-elméleteket gyártani, de számomra egyértelműen érezhető, hogy melyik az a fázis, ahonnan már semmi sincs a véletlenre bízva az Ázsia Expresszben.

Szerintem Németh Lajosék és a Kárpáti család - tudtuk nélkül - egyfajta 'csali' voltak, hogy hihetőbb legyen, hogy spontán megy a műsor, előre megírt forgatókönyv nélkül. Kárpáti Rebeka utólag azt nyilatkozta, hogy ők egy kicsit csendes, unalmas csapat voltak az édesapjával - valóban nem csaptak drámát, csak tették a dolgukat. Németh Lajos és Gaál Noémi a kedvenceim voltak - le a kalappal Németh Lajos előtt, hogy idestova hetven évesen milyen próbatételekben állt helyt, még akkor is, ha sokan azt mondják, ő csak turistáskodott - szerintem nem. Amennyire láttam őket, mindketten maximális tisztelettel álltak egy idegen ország kultúrája és lakosai felé, nem hallottam őket sem káromkodni, sem ordibálni, sem drámázni, sem hisztit csapni, pedig sok adásban szerepeltek. Ők is más karakterek mindketten, nyilván, de toleránsak és elfogadóak voltak egymás felé, és nagyon tetszett nekem Lajos megindító kedvessége Noémi felé, olykor becéző szavakkal - de Noémi is nagyon kedves volt, ahogy az utolsó szakaszon, a maratoni lépcsősoron fölfelé azt mondta Lajosnak: 'Gyere, barátom!' Sajnálom, hogy kiestek - de úgy gondolom, hogy ez volt a forgatókönyv. 

Lélektani szempontból nagyon érdekesnek tartom a Cseke Katinka-Pallavicini Zita párost. Zita nagyon szimpatikus, és bár Katinka időnként fülsüketítően és durván ordibál, rém primitív stílusban, mégsem hiszem, illetve nem érzem, hogy ő a valóságban tényleg ilyen közönséges lenne, szerintem nem az. Vele kapcsolatban úgy érzem, hogy tulajdonképpen magát adja, mert egy nagyszájú, temperamentumos nő, de ugyanakkor nagyon érzékenynek és nagyon sebezhetőnek is érzem. Mondhatnánk, hogy minősíthetetlen, ahogyan időnként Zitával beszél (?) - ugyanakkor ő az, aki megöleli Zitát (amúgy nagyon csípem Zitát, és szeretném elolvasni a könyvét, mert kíváncsivá tett). Szerintem az ő párosuk egy kicsit 'beavatott' olyan szempontból, hogy valóságshow révén, ki van osztva nekik a szerep, hogy Katinka időnként nyugodtan kikelhet magából, ahogyan csak bír, amit Zita az esetek többségében csendesen tűr, de ügyesen meg van komponálva, mert a stressz, a folyamatos éhezés és dresszúra miatt az ember egy idő után valóban kiesik a 'szerepéből', Zita pedig kap bőven hideget és meleget, mire helyenként ő is felcsattan, mert nyilván nemcsak megjátszás Katinka mérge, hanem valós érzések is húzódnak mögötte. Tetszik nekem viszont, hogy bocsánatot kér Zitától, elismeri Zita erényeit, és igyekszik meglátni a saját hibáit.

A tizenharmadik adásban, az az igazság, hogy kis híján sírtam a röhögéstől, amikor Katinka egyszer csak aszongya: 'Jajj, kezicsókolom, elnézést, csak szeretném megkérdezni, hogy nincs nekünk egy szabad szállás?' - valami ilyesmi, persze ennél sokkal jobb volt az eredeti, mire a kameraman ráközelített a ház falánál békésen legelésző vízibivalyra. És ahogy szétröhögte magát Zitán, aki már akkor is stoppol, amikor autó sem jön, azon is pukkadoztam, közben megtudtuk, hogy amikor leszerencsétlenezi Zitát, azt ő kedveskedésnek szánja. Az i-re a pont az volt, amikor reggel segített Zitának az esőkabát felvételénél, majd meglódította, és az oldalára támasztott, összecsukhatós asztal kis híján ráesett az asztallal nagyjából azonos súlyt nyomó Zitára. Bevallom, hogy visítottam a nevetéstől, jobb volt, mint bármelyik színházi előadás. Szerintem Katinka nem bunkó, csak laza nő, és nem bánja, hogy szerepe szerint általában közönségesen kell üvöltöznie, máskor pedig megmutatja a kedves oldalát is. Ordibálás ide vagy oda, valahogyan mégsem ront az összképen (gondolom, hogy pszichológus csapat is dolgozik a műsor hátterében, a karakterek kiválasztásánál és párosításánál mindenképpen).

Megyeri Csilla érdekes színfoltja a mezőnynek - nem semmi, hogy egyszer csak kirakta a mellét, és hevesen ajánlgatta a sofőrnek, hogy: 'Cici, cici!' - persze a sofőr volt annyira gáláns, hogy nem élt a lehetőséggel. Mindenesetre - természetesen - ezt a jelenetet bele kellett tenni a műsorba, csak úgy, mint Ambrus Attila csőre töltött pisztolyát. Tetszett viszont, amikor Csilla egyenesen a kamerába mondta, hogy szerinte a párja, Zsolti azt csípi benne, hogy 'nagy a szája' - tényleg nagy, de ez szemlátomást abszolút előnyükre válik a műsorban (bár némán is mindenkit leköröznek), és ha másért nem, akkor azért biztosan nevetek Csillán, amilyen - bocsánat - primitív  módon fejezi ki magát időnként. Nem tudom, vajon direkt csinálja-e, vagy tényleg  ilyen - szerintem ő önmagát adja. Zsoltit illetően időről időre megbotránkozom azon, ahogyan Csillával beszél - persze lehet, hogy ez is a show része, és a színfalak mögött ő valójában egy nagyon kedves társ, vagy egyszerűen tényleg csak így beszélnek egymással, és ők már megszokták. Én biztosan nem hagynám, hogy így ordibáljon velem egy férfi. 

Igazából a második hajsza kapcsán ültem le megfogalmazni a gondolataimat. A Tarot ugyanis egyértelműen azt mutatta a hajsza végeredményeként (a Világ, a Kardok Ötös és a Főpap kártyájával), hogy az eredmény előre tudott volt (Világ), legalábbis a műsor készítőinek, hogy nem a fair play fog nyerni, és hogy 'csalás' várható (Kardok Ötös), de ennek ellenére pont így kell lennie (Főpap). Csalás alatt azt értem, hogy enyhén szólva érdekes, hogy mekkora késéssel futott be a lövöldözős pályára Muri Enikő és Fésűs Nelly, és ők ketten egyetlen lövést sem kaptak, így egyetlen büntetőpercet sem, míg Németh Lajos és Gaál Noémi tizenkét perc késleltetést kapott hat lövés miatt - ez valahol fizikai képtelenségnek tűnik, hogy a két lány egyetlen találatot sem kapott a profi lövészektől. Apropó, Muri Enikő és Fésűs Nelly - fantasztikus, milyen amatőr módon sír Enikő a kamerába, amikor sírnia kell, sehol egy könnycsepp. A Nelly autós könnyeit viszont élesben kellett venni, amikor a két lány kibékült, szegény Nelly, hogy sírt, nagyon nagy dráma azért egy ilyen békülés az autóban a műordibálás után. 

Na, de maradjunk a festékpatronos-bambuszrudas-fényképkészítős hajszánál. Ambrus Attila és Berki Krisztián ugyanazzal a két motorral mentek vissza a városba, amelyikkel a lövészárokhoz érkeztek, csak megcserélték, hogy visszafelé ki melyik járgányra üljön, mert nem lehet 'ugyanabba' visszaszállni. Ha úgy vesszük, hogy négy keréken mentek, csak itt két motorból adódott össze a négy kerék, az ugyanaz a négy kerék, amelyikkel érkeztek - kicsit hasonló, mintha ugyanabban az autóban egyszerűen a másik oldalra ültek volna. Magyarán a két motor megvárta őket, amíg elmentek lefényképezni a lövészárkot (ráadásul a motort vezető fiú mutatta meg nekik a helyet), és utána azokkal a járművekkel mentek tovább, amik megvárták őket. Ugyanígy furcsa volt, amikor Megyeri Csilla és Zsolti kiszálltak az autóból az étteremnél, amikor a sofőrék enni akartak, így ettek ők is, és aztán ugyanazzal az autóval mentek tovább - bár erre rá lehet fogni, hogy ők döntöttek úgy, hogy megvárják, amíg a sofőrék megeszik az ebédet, és talán akkor sem jártak volna jobban, ha keresnek közben másik autót. És az is furcsa volt, hogy miután Berki Krisztiánék megérkeztek a cseremotorral a szoborhoz, a bukósisakokat sem kellett visszaadniuk - kicsit olyan íze van, mintha az a két motoros eleve nekik lett volna odarendelve. Valóban nagy törés lett volna a műsornak, ha a Berki-Ambrus páros esik ki. Gondolom, hogy jóval több nézőt veszített volna az Ázsia Expressz, ha ők ketten távoznak, mintha a másik két páros valamelyike esik ki. 

Aztán érdekes lett volna még az is, ha ebbe a hajszába a filigrán Zitának kellett volna mennie... Ezt senki sem gondolhatja, hogy Zita a sérült karjával egy métert is meg tudott volna tenni összecsuklás nélkül a bambuszrudas játékban. Még akkor is borzasztóan nehéz lett volna neki, ha egy kicsi gyereket kell szállítania, nem egy felnőtt embert, Katinka pedig jóval testesebb, mint Zita. És vajon megkapaszkodni hogyan tudott volna a sérült karjával, amikor Katinka vitte volna őt? Sehogyan, nyilván. Érdekes lett volna az is, ahogyan Pallavicini Zita és Cseke Katinka biciklit szerelnek össze, majd tépnek vele, mint az állat, hogy célba érjenek. Zita nem is tudná megfogni a kormányt. Gondolom, hogy nem kockáztatták volna a műsor készítői, hogy Zitának ilyen karral kelljen bicikliznie - de igazából ez ugyanolyan lehetetlen küldetés lett volna, mint Zitának rúdon cipelnie a függőágyban fekvő Katinkát. Már az is durva volt, amikor Katinkára állva borítékot kellett lepecáznia a fáról, de le a kalappal előttük, hogy azért is megcsinálták. 

Nem gondolom, hogy a játékosok tudnak arról, hogy van egy menete annak, hogy milyen sorrendben esnek ki. Szerintem egyik sem tud róla, mert veszélyes lenne, ha bármelyikőjük is beavatott lenne ilyen szempontból, és esetleg elszólná magát. És ennyire nem is tudnák megjátszani, hogy izgulnak és el vannak keseredve. 

De azt gondolom, hogy a sofőrök, akik felveszik őket, nagy százalékban beavatottak, csak úgy, mint a családok nagy része, ahogyan az is meg van írva, mikor kell szállást keresni, és ha nincs is fix forgatókönyve minden hajszának, javarészt mégiscsak manipulálható. Hogy ki érkezzen be hányadik helyre, az biztosan manipulálható, mert egyszerűen akkor és oda érkezik a sofőr, ahová kell, máshová meg órákon át senki sem érkezik, ha mégis, akkor tudja, mikor kell kitessékelni a versenyzőket az autóból. Ha esetleg hajszába küldték volna Zitát és Katinkát ennél a nagyon durva játéknál, biztosan arra is lett volna forgatókönyv, hogy miért ne ők menjenek - tudom, soha ne mondd, hogy soha, de képtelenségnek tartottam volna, hogy ilyen durva hajszában (ami nem levesfőzés) Zitának és Berki Krisztiánnak ugyanazokat a feladatokat kelljen végrehajtania. 

Közben átfutott már néhányszor az agyamon, hogy vajon mit vagy kit akar propagálni a műsor - egy eszmét, egy embert vagy embereket, vagy magát Ázsiát? Vagy egyszerűen csak pénz van benne? A Tarot erre a Kardok Lovagját, a Remetét és a Botok Hármast adja, a Kardok Lovagjával középen - utalhat Levegő-jegyű emberre -, a Remetével bal oldalon, és a Botok Hármassal jobb oldalon. November 23-tól egyébként már megtekinthető a mozikban Antal Nimród legújabb filmje, A Viszkis. A trélerben elhangzik ez a mondat: különböző nyelveken különböző kifejezéseket használnak arra, hogyan jutnak az emberek pénzhez. Az angolban 'csinálják' a pénzt, a franciában 'nyerik', mi pedig 'keressük' - más kérdés, hogy találunk-e. Berki Krisztián egyébként éppen az egyik autóútjuk során beszélt arról Ambrus Attilának, hogy minden hozzáállás kérdése (bár szerintem ezt Ambrus Attilánál senki sem tudja jobban). Mindenesetre ez a három lap nem ad egyértelmű választ, bár azt gondolom, a leginkább Ambrus Attila kap benne fontos szerepet - egyszer talán megtudjuk, miért. A Botok Hármas utalhat egy kis turisztikai reklámra is, de nem ez tűnik az elsődleges propagandának. Kíváncsi volnék, van-e összefüggés az InterCom és az Ázsia Expressz Produkció között, van-e hasonló érdekeltségük (lehet, hogy semmi, csak érdekes egybeesés, hogy éppen akkor kezdik vetíteni a mozikban A Viszkist, amikor a hét öt napján Ambrus Attila látható esténként a képernyőn).

Nagy show volt még, ahogyan Megyeri Csilla rohant a tehénnel némán, mellette az ura, és hát, tegyünk említést Csilla szintúgy könnyek nélküli, drámai sírásáról is, amikor is elsőként célba értek a tehénfuttatás után. Elnézést kérek a szarkasztikus stílusért. Meg fogom követni mindkettőjüket, ha kiderül, hogy tényleg spontán zajlott a verseny, ahogy esik, úgy puffan módjára.

Kulcsár Edinát megsajnáltam néhányszor azért, ahogyan a barátja beszél vele - viszont egyértelműen látszott ezen az agresszívnak tűnő, valójában szerintem a műsor kedvéért szerepet játszó fiún, hogy nagyon sajnálta a barátnőjét, amikor az jeges vizet kapott a nyakába, levegőt pedig alig kapott. Közben Ambrus Attila fején békésen vartyogott a béka, csótányok mászkáltak a nyakán, kakas szállt a karjára, és még egy skorpió is ott lapított a vállán, de Ambrus Attila pulzusa mit sem változott, néha kiugrott 72-ről 73-ra. Még akkor is így volt, amikor a tikkasztó melegben jött a hidegzuhany. Meglepett a nyugalma, de szó se róla, a férfiak közül magasan ő a leghiggadtabb versenyző - igaz, talált magának bőven lehetőséget élete során arra, hogy mentálisan edzetté váljon.

Hogy a Tarot szerint Berki Krisztiánék vagy Megyeri Csilláék nyerték-e meg ezt a versenyt (valamiért meg sem fordul a fejemben, hogy a másik három csapat bármelyike nyerhetne), a Tarot az Ambrus-Berki párosra mondja, hogy nagyobb valószínűséggel ők nyerték meg.

Olvastam, hogy többek szerint Megyeri Csilla elkottyintotta magát, hogy ők nyerték meg a végső versenyt (pontosabban azt mondta, hogy megérte Zsoltit azzal motiválni, hogyha nyernek, akkor jöhet a gyerekvállalás). Igaz, most már a karrierjére szeretne fókuszálni Csilla - na, mindegy.

Nem gondolom, hogy spontán zajlott ez a verseny, de ettől függetlenül maga a műsor helyenként nagyon látványos, időnként unalmas, de mindig feldobják valamivel a megfelelő helyen. Kíváncsi vagyok, ki lesz a három dobogós a végső megmérettetés előtt. Ha én készítenék ilyen műsort, az első háromban lenne egy női csapat, egy férfi csapat és egy páros. Itt a párosok közül Megyeri Csilláék a legbalhésabbak, szóval, nézettség szempontjából őket tartanám tovább versenyben Berki Krisztiánékkal és Cseke Katinkáékkal, ha a nézettség a cél.

Közben épp kiesett a Fésűs Nelly-Muri Enikő páros - ezt a hajszát szerintem direkt olyanra tervezték, hogy Cseke Katinka és Pallavicini Zita is viszonylag könnyedén teljesíthessék, és be is futottak a kiesők előtt (igaz, előtte jó nagy dráma volt a Buddha Parkban). Fésűs Nelly-Muri Enikő: 'Elmehetünk veled? Buddha Parkba, légyszi, légyszi! Elviszel minket, mehetünk? Engeded, hogy beüljünk?' A laoszi sofőr megértette, mondta, hogy: 'Okay.', azért jó, hogy legalább egy sofőr telepatikusan megértette, hogy mit akarnak mondani.

A nagy hajszában pedig, a Csilla-Zsolti balhénál egyértelműen látszott, hogy majd' elröhögik magukat. Csilla szerint Zsoltit vidéki parasztgyereknek tartják, Zsolti pedig bevallja, hogy az is, és büszke rá - na, ugye. Neki ez a feladata, hogy játssza a vidéki parasztgyereket. Nagyon szépen imádkoztak amúgy a nagy ordibálás és káromkodás után.

Ezek persze csak az én gondolataim, és valószínűleg továbbra is nézni fogom a műsort, ha nem is végig, mert kezd ellaposodni, de a helyek gyönyörűek, érdekes ilyen életszagúan látni ezeket a miénktől nagyon eltérő kultúrákat, és továbbra is próbálok rájönni a titok nyitjára, bár az eddig látottak alapján számomra egyértelmű, hogy a titok az, hogy egy előre megírt forgatókönyv alapján megy az egész, forgatókönyvnek megfelelően válogatott szereplőkkel.

Németh Lajoséknak szurkoltam - de ők már kiestek, úgyhogy bár nem hiszem, hogy Cseke Katinka és Pallavicini Zita volnának a befutók, így most nekik szurkolok az esélytelenek nyugalmával. :)